KHL-JOUKKUEEN MAJOITTUMINEN LÅNGVIKISSA

Yle on uutisoinut 11.9.2020 siitä, että KHL-liigassa pelaavalla Neftehimik-joukkueessa on 4 todettua positiivista koronatestiä. Neftehimik-joukkue pelasi Jokereita vastaan Helsingissä keskiviikkona ja majoittautui Långvikissa. Joukkue saapui tiistai-iltana ja poistui hotellista keskiviikkona.

Långvik on toiminut ohjeiden ja vaadittujen määräysten mukaisesti. Suomeen tulevien KHL-joukkueiden majoittautuminen suunniteltiin ennakkoon ja toteutettiin valvotusti. Käytännössä eristäminen on tarkoittanut, että joukkue on kulkenut omasta sisäänkäynnistään eristettyyn hotellirakennuksen siipeen. Sinne johtavat kulkuväylät ovat olleet suljettuina ja valvottuina.

Joukkue ruokaili buffet-pöydästä hotellin 3. kerroksen yksityisessä  ravintolatilassa, joka yhdistyy saman kerroksen aulatilaan. Samassa isossa aulatilassa on tapahtunut asiakkaiden läpikulkua, joka on hallitusti toteutettu nykyisiä turvaohjeita noudattaen. Ruokailualuetta eristävä nauha rajoitti asiakkaiden kulkuväyliä yli viiden metrin etäisyydeltä. Lisäksi joukkue käytti maskeja liikkuessaan ruokailutilaan ja pois. Kyseinen tila ei sijaitse Långvikin pääaulassa. Joukkue ei ole ollut tekemisissä muiden asiakkaiden tai paikallisten kanssa ja henkilökunta on suojautunut asianmukaisesti maskein ja hanskoin. Joukkueen liikkumista ovat varmistaneet myös järjestyksenvalvojat.

Joukkueen huoneet ja siipi on siivottu asianmukaisesti, sekä varmuuden vuoksi desinfioitu. Koronan tarttumisesta pinnoista ei ole näyttöä, varsinkaan niin pitkän ajan kuluessa kuin majoittautuminen on tapahtunut kahden majoittujan välissä.

Långvikin henkilökunta, joka joukkuetta on palvellut, oli asianmukaisesti suojautunut. Lisäksi nykyinen altistumisen kriteeri henkilökuntamme osalta ei ole toteutunut (lähikontakti, alle 2m, 15min samassa tilassa). Varmuuden vuoksi ryhdyimme ylimääräisiin toimiin ja sovimme työterveydenhuollon kanssa koronatesteistä. Joukkuetta palvelleet henkilöt saivat negatiivisen testituloksen. Muulla henkilökunnalla ei ole ollut altistumista.

Muistutamme asiakkaitamme saapuvan hotelliimme terveinä. Neftehimik-joukkue kävi testeissä ennen Helsinkiin lähtöä ja sai negatiiviset testitulokset. Tästä huolimatta neljä pelaajaa antoi positiivisen tuloksen Jokerit-ottelun jälkeisenä päivänä torstaina. Valitettavasti emme olleet tietoisia joukkueen koronatartunnoista aiemmin. Toivomme asian suhteuttamista kokonaistilanteeseen, missä ja miten altistumisia tai tartuntoja tapahtuu ympäristössämme. Kyseisen ryhmän kohdalla sen mahdollisuus oli ennakoidusti ja vaatimusten mukaan rajattu, koska matkustusoikeus Suomeen oli poikkeuksellista.

Toimimme vastuullisesti ja haluamme kertoa läpinäkyvästi toimintatavoistamme. Teemme kaikkemme, että jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi Långvikin vieraana. Osallistujamäärät on mitoitettu viranomaisten ohjeistusten mukaisesti ja ohjaamme asiakkaitamme käyttämään palvelujamme porrastetusti. Pääsette tutustumaan turvallisen vierailun toimintamalliimme kokonaisuudessaan Långvikin kotisivuilla.

***

Långvikin kylpylä- ja kokoushotelli sijaitsee Kirkkonummen rauhallisessa merenrantamiljöössä vain puolen tunnin ajomatkan päästä Helsingistä. Långvikissa on 96 huonetta, 27 kokoustilaa, allasosasto ja vierasvenesatama. Långvikissa järjestetään vuosittain noin 1000 tapahtumaa ja hotellissa majoittuu noin 20 000 asiakasta. Ryokan Oy toimii operaattorina Långvikin kylpylä- ja kokoushotellissa. Ryokanin liikevaihto on lähes 8 miljonaa euroa ja sillä on yhteensä yli 60 työntekijää.